logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

RYSZARD WOJCIUL UNITED ORCHESTRA
ZORZA PRZEŚLICZNA WYNIKA

Wydawca: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

  Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne

Repertuar polskich pieśni wielkanocnych jest imponujący, a jednocześnie mało znany. Być może dlatego, ze w odróżnieniu od pieśni wielkopostnych, które śpiewane były podczas całego okresu Wielkiego Postu, wykonywano je tylko w ciągu ośmiu dni Oktawy Wielkanocy. Tymczasem pieśni Wielkanocne są wspaniałym zabytkiem polskiej kultury. Utwory te leżą u początków piśmiennictwa w języku polskim. Wynika to z faktu, iż pieśni kościelne w językach narodowych zaczęły powstawać w średniowieczu, kiedy Kościół postanowił uczynić wyjątki dla dwóch największych świąt w świecie chrześcijańskim: Bożego Narodzenia i Wielkanocy. W Kościele dominowała wtedy łacina, lud, uczestnicząc we wspaniałych. nabozerństwach wielkanocnych czy bożonarodzeniowych, chciał dodatkowo móc wyrazać swoje przeżycia duchowe we własnym języku. W procesjach rezurekcyjnych do dziś śpiewane są dwie najstarsze pieśni "Chrystus zmartwychwstał jest" i "Przez Twe święte z martwych wstanie". Uważa się, iż najwcześniejszym zachowanym przekazem wielkanocnej pieśni religijne, w języku polskim jest żywotny do dnia dzisiejszego utwór "Chrystus zmartwychwstał jest". Pieśń ta jest najstarszym znanym zapisem polskiego tekstu poetyckiego. Znajdziemy ją w Graduale płockim (Graduale plocense) Świętosława z Wilkowa z roku 1365. Na płycie prezentuje tradycyjne polskie pieśni Wielkanocne w formie wszech miar współczesnej, a jednocześnie wyraźnie osadzonej w historii. Postanowiłem pokazać tkwiący w nich wielki potencjał artystyczny w pełni odpowiadający oczekiwaniom estetycznym duchowym człowieka XXI wieku. Warstwa muzyczna moich interpretacji łączy estetykę muzyki klasycznej i tradycyjnej z elementami jazzu i rocka. W warstwie tekstowej pozostałem wierny oryginałom wykorzystując brzmienie języka polskiego z epoki średniowiecza.
Ryszard Wojciul

  1. Wyśpiewuj wesele cz. 1
  2. Alleluja Jezus żyje
  3. Wyśpiewuj wesele cz. 2
  4. Nas dla wstał z martwych syn Boży
  5. Wyśpiewuj wesele cz. 3
  6. Chrystus zmartwychwstan jest
  7. Wyśpiewuj wesele cz. 4
  8. Ofiarujmy chwałę w wierze
  9. Wyśpiewuj wesele cz. 5
  10. Dziś nam nastał
  11. Wyśpiewuj wesele cz. 6
  12. Trzy Maryje poszły
  13. Wyśpiewuj wesele cz. 7
  14. Chrystus pan zmartwychwstał
  15. Wyśpiewuj wesele cz. 8
  16. Królowo niebieska
  17. Wyśpiewuj wesele cz. 9
  18. Przydzi dusze święty k nam
  19. Wyśpiewuj wesele cz. 10
  20. Wesel się, nieba królowo
  21. Wyśpiewuj wesele cz. 11
  22. Zorza prześliczna wynika
  23. Wyśpiewuj wesele cz. 12
skład:
Grażyna Auguścik - śpiew (2, 10, 16)
Dorota Miśkiewicz - śpiew (14)
Iwona Loranc - śpiew (6, 12, 22)
Maria Pomianowska - śpiew (8), suka biłgorajska, fidel płocka
Bartosz Szymoniak - śpiew (18)
Jacek Hałas - śpiew (1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23)

Kwartet wokalny Il Canto (4, 10, 20):
Wanda Laddy - sopran
Marta Lawrence - alt
Sławomir Łobaczewski - tenor
Leszek Kubiak - bas


Joachim Mencel - lira korbowa,
Wojciech Lubertowicz - bębny obręczowe, duduk,
Marin Olak - gitary,
Maciej Szczyciński - kontrabas, gitara basowa,
Krzysztof Szmańda - perkusja,
Ryszard Wojciul - klarnet basowy, saksofon sopranowy, fortepian, syntezator, EWI

Muzyka inspirowana melodiami tradycyjnych pieśni wielkanocnych - Ryszard Wojciul
Słowa - tradycyjne