logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

POLESKI SKŁAD SMYCZKOWY
POLESKI SKŁAD SMYCZKOWY

Wydawca: Towarzystwo dla Natury i Człowieka

  Polesie Lubelskie, to region bezcennej przyrody, bagien i jezior ale też region niezwykłej, wieloetnicznej kultury polsko-ukraińskiego pogranicza. Mimo bogatej historii muzycznej, instrumentalna tradycja tej krainy jest zjawiskiem niemal całkowicie zaginionym. Płyta jest pierwszym wydawnictwem poświęconym instrumentalnej, tanecznej muzyce tradycyjnej tego regionu. Zależy nam, aby odzyskana z niebytu poleska nuta wróciła na Pojezierze i była wciąż grana do tańca.

Materiał wykonany na płycie jest efektem kilkuletniej pracy - pełnych przygód badań terenowych, kwerend archiwalnych, tropienia miejscowego repertuaru, poszukiwania sposobu jego wykonania. Ogromną rolę odegrały tu spotkania i wspólne grania z panem Edmundem Brożkiem (rocznik 1926), najpewniej jedynym aktywnym obecnie w tej części Polesia skrzypkiem wykonującym tradycyjny repertuar. Część utworów to melodie poznane przez pana Edmunda w latach 40. XX w. od starszych kolegów, w tym pochodzące od niejakiego Rajzowca - na wpół mitycznego wędrownego skrzypka, aktywnego w tamtych stronach w okresie międzywojennym. Źródłem repertuaru były też skromne zasoby archiwalne, w tym nagrania skrzypka Pawła Słowika (ur. 1895) z szafy lubelskiego skansenu oraz pendrive z nagraniami harmonisty Kazimierza Rożkowskiego (ur. 1900) czekający w kieszeni napotkanego na ulicy w Orchówku wnuka, który akurat zajechał tam na chwilę z drugiego końca Polski. Kilka tanecznych melodii zagranych na płycie zachowało się w archiwach jedynie w nagraniach śpiewu mieszkanek okolic Włodawy urodzonych na przełomie XIX i XX w. W zestawie znalazły się oberki, polki, walce, kozaki, pieśni i przyśpiewki - melodie funkcjonujące na styku tradycji polskiej, ukraińskiej i żydowskiej oraz coraz silniejszych na poleskiej wsi już w latach 30. XX wieku, wpływów muzyki "światowej".

Poleski Skład Smyczkowy - projekt współtworzą artystki i artyści od wielu lat praktykujący polską i ukraińską muzykę, uczennice i uczniowie wybitnych wiejskich mistrzów. Skład smyczkowy tworzą muzycy związani z takimi formacjami jak WoWaKin Trio, czy Kapela Niwińskich.

  1. Bubnów. Dobry ranek
  2. Siwym koniem jadę, na karego siadam
  3. U kowala wesele / Czoboty – wiązanka
  4. Pragną oczki, pragną
  5. Kabel polski – cieńszy, to na strunę E
  6. Weselny
  7. Draka na weselu, Rajzowiec
  8. Oberek „Spod osikowego korzenia”
  9. Kozak
  10. Trojan
  11. Karapet
  12. Szczob ty dobryj hospodar
  13. Rozkomarski Hopak
  14. Oj, czyja to hołowońka horyłońku piła
  15. Polka od Słowika
  16. Walc „O północy”
  17. Oj, boli mnie głowa, od samego czoła
  18. Walc „Tytanik”
  19. Polka „Nie usiedzisz”
  20. Oberek „Łyse Góry”
  21. Krakowiak
  22. Siwym koniem jadę, na karego siadam (instr.)
  23. Bubnów. Dobry wieczór
skład:
Piotr Herda – skrzypce
Paula Kinaszewska – skrzypce
Agnieszka Niwińska – bębny
Mateusz Niwiński – skrzypce
Jan Tarkowski – wiolonczela
Bartek Woźniak – skrzypce barytonowe, banjolele (17)

gościnnie:
Edmund Brożek – skrzypce, opowieść (5, 6, 7, 9, 11, 19)
Polesie_PL w składzie:
Ewa Grochowska, Agnieszka Szokaluk, Julita Charytoniuk – śpiew (2, 4, 12, 14, 17)