logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

JUSTYNA JARY I ALEGANCKA KAPELA
PRASKIE BALLADY

Wydawca: Justyna Jary i Alegancka Kapela

  Jak się mają Praskie Syreny? Czy ZenOn się odnajdzie? Gdzie zniknęła wybranka Misia Rysia? Czym gardzi stołeczny motorniczy Miecio Trąbka? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedź znaleźć można w muzycznych opowieściach autorstwa Justyny Jary i Aleganckiej Kapeli. "Praskie Ballady", to dziesięć autorskich, lokalnych opowieści celebrujących specyfikę Pragi - jednej z najbardziej charakternych dzielnic Warszawy. Współczesne ballady podwórzowe czerpiące z poetyckiej codzienności Pragi Północ i okolic.

Justyna Jary i Alegancka Kapela, to zespół kontynuujący miejskie tradycje muzyczne - od ballad podwórzowych po piosenki z rewii i kabaretów. Zespół alegancko zgarnął Grand Prix konkursu "Nowe Brzmienie Warszawskich Ulic" (2021). Kapela przygrywa na miejskich potańcówkach i retro recitalach. W razie potrzeby zagra także na weselach, czy rozwodowych rozchodniaczkach. W skład zespołu wchodzą uznani muzycy związani także z takimi składami jak na przykład Szwagierkolaska, Daab, T.Love. Jak niegdyś Stanisław Grzesiuk, w autorskich utworach ukazują stolicę poprzez dawne i współczesne dzielnicowe opowieści. Muzycy szczególnie upodobali sobie historie z Pragi Północ, gdzie mieszka i tworzy liderka zespołu Justyna Jary.

"Ballada jest odmianą pieśni ludowej, którą zajmowali się poeci, pisarze i literaturoznawcy. Dla jednych była źródłem inicjatywy twórczej, dla innych przedmiotem badań literackich i językowych. Na uboczu pozostawała jednak ballada uliczna, która również będąc odmianą pieśni ludowej, powstawała w odmiennych warunkach aniżeli utwory zbierane przez Kolberga czy Bystronia." (Bronisław Wieczorkiewicz - "Warszawskie Ballady Podwórzowe")

"Praga wyśpiewana. Dziwne, że do tej pory nikt należycie donośnie nie zachwycił się w mediach głosem Justyny Jary. Ma on wszelkie zalety mezzosopranu, choć Justyna częściej wykorzystuje go w wyższych niż średnie rejestrach. Potrafi być uwodzicielski, ale też zaczepny, niekiedy nawet krzykliwy. Bywa znanym z ludowego śpiewu głosem białym. Pięknie wyraża balladowe narracje i miłości, ale także historie utrzymane w konwencji zbliżonej do satyry. (...) Album „Praskie Ballady" manifestuje stylizację na dawną warszawską muzykę „podwórzową", niekiedy wchodzi w klimaty dancingowe, ale, co warto podkreślić, te folkloryzacyjne zabiegi dotyczą oryginalnych, teraz powstałych tekstów i oryginalnej muzyki (autorką jednego i drugiego jest Justyna). Można więc się przekonać, jak całkiem dzisiejsza tematyka piosenek wyraża się w muzycznym entourage'u sprzed lat." (Mirosław Pęczak, Polityka)

  1. Praskie Syreny
  2. ZenOn (z gościnnym udziałem Czesława Mozila)
  3. Kosa
  4. Wszystkie drogi prowadzą do Wołomina (Łajomin walc)
  5. Franek i Maria
  6. Stasiek i Julia
  7. Na Jagiellońskiej
  8. Miecio Trąbka
  9. Ballada o Ryśku i o Mańce też
  10. Kołysanka dla Miłości (Piosenka dla H.)
skład:
Justyna Jary - wokal
Artur Lipiński - perkusja, instrumenty perkusyjne
Grzegorz Rytka - saksofon tenorowy i barytonowy
Janusz Tytman - mandolina, banjo, gitara
Mateusz Wachowiak - akordeon
Michał Zuń - kontrabas

gościnnie:
Międzypokoleniowy Klub Piosenkowy STAYnia - chórki

gość specjalny
Czesław Mozil - wokal (w utworze ZenOn)