logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

HAŃBA!
KRYZYS

Wydawca: Karoryfer Lecolds / Antena Krzyku

  "Kryzys" – czwarty album studyjny krakowskiego zespołu Hańba! wydany przez wydawnictwo Antena Krzyku przy wsparciu wytwórni Karoryfer Lecolds. Stworzyliśmy ten album w 1943 roku.

"Zespół Hańba! dalej po swojemu opowiada historię. To już nie lata 30., propagandowa tromtadracja i staczanie się Polski ku jakiejś możliwej albo trudniejszej do wyobrażenia formie faszyzmu. Na płycie „Kryzys” mamy wyobrażenie 1943 roku, ale w alternatywnej wersji dziejów, Polska nie przegrała kampanii wrześniowej, więc trwa ciąg dalszy przedwojennej sanacji, wyzysku, biedy, a wielka historia ustępuje na rzecz tej małej, codziennej, prywatnej. Akustyczny punk z bandżolami, akordeonami, dęciakami daje podkład poetyckim obrazom robotniczej codzienności, codzienności kryzysu." (Mirosław Pęczak, Polityka)

W 1931 roku na krakowskim Podgórzu powstała orkiestra podwórkowa. Nie była to jednak kolejna zwykła kapela, lecz orkiestra zbuntowana, śpiewem i muzyką piętnująca nieprawość, gwałt i wszelkie bezeceństwa otaczającej ją rzeczywistości międzywojennej Polski, która była o wiele bardziej skomplikowana, niż mogłoby się nam dzisiaj zdawać...
Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa „Hańba!” jest muzyczno-literacką fikcją udowadniającą, że punk rock nie powstał na Wyspach Brytyjskich w hałaśliwych latach 70., lecz stworzono go w burzliwych czasach II Rzeczypospolitej, które były nie tylko rozkwitem kultury, sztuki i techniki, ale również okresem niszczenia demokracji, autorytarnych rządów Sanacji i jej imperialistycznych zapędów. Czterech krakowskich muzyków przy pomocy podwórkowego instrumentarium(banjo, bęben, akordeon, tuba) oraz wsparciu międzywojennych poetów (Tuwima, Brzechwy, Broniewskiego) wciela się w wykreowane postacie i łączy muzyczne inspiracje (punkowe, folkowe, klezmerskie), aby stworzyć własną opowieść o tym najbardziej „literackim” okresie w historii Polski.

  1. Za mało
  2. Refleksja
  3. Wiersz wigilijny
  4. Praca
  5. 20 miljonów
  6. Przemsza
  7. Fabryka na cymencie stoi (feat. Maniucha Bikont)
  8. Zagłębie Dąbrowskie
  9. Czerwone i czarne
  10. Cjankali (feat. Sutari)
  11. Za dużo
skład:
Andrzej Zamenhof - bandżo, basbandżo, śpiew
Tadeusz Król - akordeon, klarnet, saksofon tenorowy
Antoni Skwarło - bęben i instrumenty perkusyjne
Ignacy Woland - suzafon, sakshorn

gościnie:
Maniucha Bikont - (Fabryka na cymencie stoi)
Basia Songin, Kasia Kapela, Dobromiła Życzyńska, czyli Sutari -(Cjankali)