logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

DIABUBU
ŁOWICZ 40%

Wydawca: Muzyka Odnaleziona, Łódzki Dom Kultury

  Gramy melodie rawskie i łowickie; w sposób, w jaki mogłaby grać je wiejska kapela; to znaczy nie imitujemy techniki konkretnych muzykantów, ale próbujemy zachować styl, brzmienie i ducha gry tutejszych wsi. Nie uważamy się więc za rekonstruktorów, ale po prostu za muzykantów poruszających się w obrębie regionalnego kanonu i estetyki.

  Ważne było dla nas zachowanie surowego i nieraz delirycznego czy agresywnego charakteru tej muzyki i nieupiększanie jej. Bo chociaż upiększona, stałaby się może łatwiejsza w odbiorze dla przypadkowego słuchacza, to straciłaby wyrazistość, która nie dość, że jest endemiczna i już przez samo to wydaje się zasługiwać na ochronę (jak ginący gatunek), to jeszcze w sposób dziś niespotykany i za pomocą rzadko używanych gdzie indziej narzędzi gra emocjami i wrażeniami.

  Narzędzia, o których mówimy, to wykorzystanie brudnego, ostrego dźwięku; potraktowanie głosu ludzkiego nie jako nośnika tekstu, ale jako dodatkowego instrumentu; szereg cech często i wyczerpująco już opisanych, jak rubato, synkopa, polirytmia, polimetria czy elementy improwizacji; i wreszcie rzecz całkiem odosobniona — współbrzmienie instrumentów melodycznych, które wywodzi się z unisono, ale na przestrzeni lat wspólnej gry przechodzi w wielogłos unikatowy dla każdej kapeli.

  1. mazurek od Kazimierza Mety
  2. polka po Tadeuszu Rosiaku Przeleciał gołąbek przez wysoki dąbek
  3. mazurki po Marianie Toczku
  4. kujawiak po Tadeuszu Kubiaku
  5. polka po Józefie Ozimku
  6. oberek po Marianie Toczku
  7. oberek łowicki
  8. kujon od Sławomira Czekalskiego
  9. polka Szabasówka
  10. mazurki po Władysławie Piątkowskim
  11. oberek po Konstantym Kędziorze
  12. kujawiak po Czesławie Kocembie
  13. oberek po Wiesławie Rochali
  14. kujon po Czesławie Kocembie
  15. oberek od Sławomira Czekalskiego
  16. oberek po Leopoldzie Talarowskim (ten temat odnajdziemy w mazurku D-dur Chopina)
  17. marsz weselny po Czesławie Kocembie
  18. mazurki od Rzeczycy
skład:
Jakub Stefanowicz – skrzypce
Bartosz Puliński – harmonia 3-rzędowa, 120-basowa firmy W. Sobczyk,
Jakub Korona – baraban

Gościnnie w utworze 18.
Róża Martyna Grabowska - bębenek, śpiew
Antoni Hasso-Agopsowicz - basy