logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

PAWEŁ LUCEWICZ
ZNACHOR [SOUNDTRACK]

Wydawca: Magnetic Records

  Nowa wersja filmu „Znachor” (na platformie Netflix) doczekała się wydań soundtracku na nośnikach fizycznych. Nakładem Magnetic Records ukazały się edycje CD i LP (obie w dwóch wariantach: polskiej i angielskiej). Autorem muzyki jest Paweł Lucewicz, jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów filmowych. Jest autorem muzyki do ponad 50 produkcji filmowych i telewizyjnych. Za muzykę do „Znachora” nominowany został do Polskich Nagród Filmowych Orły oraz nagrody MocArt RMF Classic w kategorii Muzyka Filmowa.

W filmie słyszymy nie tylko głosy wokalistek zespołu SVAHY, ale również regionalne instrumenty, takie jak suka biłgorajska i lira korbowa. Film o takim zasięgu stanowi dobrą platformę prezentacji polskich korzeni w muzyce. "Zapach" i brzmienie wsi chciano w filmie "Znachor" oddać poprzez zastosowanie tzw. białego śpiewu, zwanego również śpiewokrzykiem.
Małgorzata Żurańska-Wilkowska podkreśla, że przygotowując się do nagrań wokalistki zespołu SVAHY przesłuchiwały archiwa Polskiego Radia. - "Tam znalazłyśmy pieśni. Starałyśmy się zachować gwarę i przede wszystkim zapisy nutowe Oskara Kolberga. Tak, żeby melodia była wiernie podana."

"Uroda muzyki Pawła Lucewicza jest zniewalająca. Wzrusza pięknem melodii i harmonią brzmienia, spowalnia oddech i łagodzi bicie serca. Podobnie jak operator Tomasz Augustynek maluje światłem twarze, emocje i krajobrazy, tak Lucewicz zabarwia przestrzeń obrazu dźwiękami, które mają swoje odcienie i kształty. Wzajemna zależność warstwy wizualnej i brzmieniowej jest zresztą w filmie Michała Gazdy bardzo istotna. Kompozytor z niezwykłą wrażliwością wyczuł klimat historii, w odpowiednich momentach nasycając muzykę liryzmem, dramatyzmem, humorem czy folklorem. Ten ostatni element ma swoje szczególne znaczenie ze względu na czas i miejsce akcji. Wszak większość wydarzeń toczy się się na wsi i w małym miasteczku Radoliszki w latach 30. XX wieku, kiedy to ludowość była jeszcze naturalnym przejawem życia na prowincji. Świetnym pomysłem było więc wplecenie w ilustrację instrumentalną kilku ludowych pieśni z regionu Mazowsza, wykonywanych na tradycyjnych instrumentach. Tę część ścieżki dźwiękowej, we współpracy z Lucewiczem i Gazdą, zrealizowała grupa SVAHY. Inspirując się przyśpiewkami, które rozbrzmiewały niegdyś w chłopskich chatach (artystki korzystały m.in. z zapisków Oskara Kolberga), SVAHY stworzyły trzy utwory, doskonale wpisujące się w atmosferę wydarzeń (...)" (Anna Józefiak (klubfilmowy.com/)

"Muzyka Lucewicza, to poetycka i z delikatnych dźwięków utkana, a zarazem w wymowie wręcz epicka, opowieść o wsi mazowieckiej lat 30. XX w. (...) To świat wiejskiego, pachnącego ziemią i jej plonami Mazowsza sprzed lat, Mazowsza wypełnionego ludzkimi namiętnościami, tęsknotami, żarem uczuć i aż po krańce rozciągającego się horyzontu, rozległą nostalgią. Autor zaprosił do współpracy znakomite trio SVAHY, w którego śpiewokrzyku folklor do samej głębi wybrzmiewa prawdą, autentycznością i zarazem porywającą ekspresją oraz liryzem. Są też momenty, w których słyszymy chłopięcy głos Noaha Lucewicza. Kompozytor znakomicie zaplanował wykorzystanie dawnych instrumentów oraz oryginalnych mazowieckich melodii. Gdy widzowie po raz pierwszy patrzą na idącego przez pole i podpierającego się kijem tytułowego bohatera, słyszą mazowiecką pieśń „Lipeńka” brawuro wykonywaną przez wspomniane SVAHY (...)" (Jacek Kurek, Mały Leksykon Wielkich Zespołów, mlwz.pl)

  1. Profesor Wilczur
  2. Wjazd do Radoliszek
  3. Kino przyjeżdża
  4. Sowa (feat. SVAHY)
  5. Zapatrzenie
  6. Zośka
  7. Podróż do Dobranieckiego (feat. Noah Lucewicz)
  8. Zawieź mnie gdzieś jeszcze
  9. Zapomnij o mnie
  10. Leśniczówka
  11. Lipeńka (feat. SVAHY)
  12. Co ty, lekarz jakiś?
  13. Proces
  14. Konferencja
  15. Ty jesteś z innego świata
  16. Kim pani jest?
  17. Sierotka Marysia
  18. Poszukiwanie Marysi / Areszt
  19. Wypadek Stasia (feat. Noah Lucewicz)
  20. Wypadek / Zieziula (feat. SVAHY)
  21. On cię kocha
  22. Operacja Marysi (feat. SVAHY)
  23. List
  24. Gdzie Leszek
  25. Zrobi to Antoni?
  26. Kałamarz
  27. Michał chodzi
  28. Świadek
  29. Marysia
  30. Finał
skład:
Paweł Lucewicz - kompozycje, aranżacje, produkcja, instrumenty perkusyjne, syntezatory, felt piano
Piotr Musiał - orkiestracje
Radosław Labahua - dyrygent

Marcel Baliński - fortepian
Joszko Broda - instrumenty etniczne
Helena Matuszewska - suka biłgorajska
Noah Lucewicz - wokal chłopięcy

SVAHY w składzie:
Patrycja Cywińska-Gacka - śpiew
Ewa Pater - śpiew, suka biłgorajska
Małgorzata Żurańska-Wilkowska - śpiew, lira korbowa